CZ     EN

fotografie / Dalibor Bednář / krajina / akty / lidé / města / příběhy....

Dalibor Bednář: Paříž, Paříž …

Město na Seině se nesporně hodně změnilo od dob, kdy Henri Cartier – Bresson zachycoval hledáčkem své leicy všední situace pařížských ulic. A přece, tisíce fotografů se od Bressonových dob snaží zvěčnit pulsující tep velkoměsta, najít ten „rozhodující okamžik“ se stejnou samozřejmostí, stejně přirozeně jako tento guru živé fotografie.
Dalibor Bednář, jehož profese zavedla do exaktního světa techniky a přesných propočtů, nezapírá, že i pro něj se stal Henri Cartier – Bresson velkým vzorem mnohem dřív, než se mu podařilo navštívit Francii a její hlavní město.
Paříží byl okamžitě okouzlen a stále se do ní vrací. Vystavené fotografie vznikaly postupně během několika návštěv v průběhu posledních 3 let.
Bressonovský způsob vnímání světa je totiž nesmírně blízký tomuto tichému, nenápadnému pozorovateli, který dokáže trpělivě čekat na svou chvíli než zmáčkne spoušť fotoaparátu. Výsledkem pak může být třeba takový neopakovatelný záběr s jedinečnou atmosférou, v němž zachytí obyčejného pařížského vrabčáka, odpočívajícího na prázdném kavárenském stolku, jenž se stal náhodou centrem pozornosti sedícího osamělého muže, který si do opuštěné zahradní restaurace přišel snad odpočinout po únavném dni a nebo očekává partnerku na smluvené schůzce… Každá z fotografií vypráví svůj drobný příběh všedního dne, jaký mohou nabízet snad všechna velkoměsta světa, avšak jen Paříž vydechuje ono jedinečné, neopakovatelné kouzlo, násobené ruchem bulvárů i tichých, nenápadných uliček se zastrčenými krámky bouquinistů v Latinské čtvrti, rázovitými hospůdkami, z nichž každá má svou vlastní historii, a nebo pouličními malíři, dotvářejících kolorit Montmartru… A je celkem jedno, pozoruje-li vnímavý fotograf pařížský ruch z pohodlné židličky pouliční kavárny, z lavičky v Lucemburských zahradách a nebo z okna galerie moderního umění.
Bresson kdysi prohlásil, že chce-li fotograf najít svůj „rozhodující okamžik“, je to především otázkou soustředění. „Je třeba se soustředit, myslet, dívat se, a to je všechno… Rozdíl mezi průměrným a dobrým snímkem je otázka milimetrů…“ Stejně jako Bresson využívá i Dalibor Bednář u svých snímků z Paříže plného políčka kinofilmu pro své vlastní příběhy fotografie. Bednářovy snímky jsou skutečně výsledkem soustředěného pozorování všedního života, avšak s jakousi zvláštní, nechtěnou lehkostí, jakoby autor dával těm obyčejným věcem (a příběhům) volný průběh, nechal je volně plynout dál, svou vlastní cestou. Jakoby nabízel další prostor k přemýšlení těm, kterým své fotografie předkládá k nahlédnutí jako dalším nestranným pozorovatelům, v jejichž myslích se pak rozvíjejí jiné příběhy všedních dnů.
Bednářův zájem o fotografii není otázkou náhodně zvoleného koníčka. Snad podvědomě jej v sobě pěstoval už od dětství, kdy pozoroval svého otce – amatérského fotografa, jak doma pečlivě vyvolává, zvětšuje a třídí fotografie nejen „do rodinného alba“. Když tatínek zemřel, zdědil syn jeho fotografické vybavení a to ho přivedlo k vlastním tvůrčím pokusům, jež se postupem let změnily v soustředěný umělecký zájem, který jen občas musel ustoupit do pozadí vedle profesních a především existenčních povinností. Od konce devadesátých let se Dalibor Bednář ke svému životnímu koníčku vrací s novou intenzitou, hraničící s profesionální posedlostí. V centru jeho pozornosti stále stojí jak živá, tak krajinářská fotografie. Dnes, kdy má možnost využívat špičkovou techniku (tou však nerozumí digitální fotoaparáty, počítačové procesy, skeny, minilaby a podobné vymoženosti moderních technologií, ale pracuje zásadně „tradičním“ procesem vzniku černobílého negativu zpracovávaného ve fotokomoře postupně až k výsledné fotografii), však postupuje s jiným nadhledem i s jinými cíli. Fotografuje krajinu, město, portréty i akty. Město přitom vnímá jako jakési sloučení přírody a lidí. V různých zákoutích dovede vypozorovat někdejší nebo jen tušenou přítomnost člověka a jeho vztahy. Vystavuje, v loňském a v letošním roce vydal vlastní samostatné kalendáře, před dvěma lety otevřel spolu s dlouholetým přítelem výstavní Galerii G7 v ostravské Chelčického ulici.
„Když je člověk v pohodě, může se věnovat tomu, co ho baví,“ přiznává Dalibor Bednář, který v letošním roce oslaví své pětačtyřicáté narozeniny, chystá hned tři samostatné fotografické výstavy, a dodává: „Mám trochu ostych fotit lidi přímo na ulici. Proto jsou všechny moje snímky pořizované jakoby zpovzdálí. Na druhé straně mě láká dělat i portréty, ale to je jiná poloha mé tvorby, která se v této kolekci neobjevuje“.
Zvláštní poděkování patří Klárce Řezníčkové, která fotografie k výstavě nazvětšovala a připravila.

Bohdana Rywiková
Ostrava, březen 2005

« zpět ...

fotografie/Dalibo Bednář/krajina/akty/lidé/města/příběhy....
Dalibor Bednář, Josefa Skupy 1641/17, 708 00 Ostrava-Poruba, Česká republika, tel. +420 602 531 763,