CZ     EN

fotografie / Dalibor Bednář / krajina / akty / lidé / města / příběhy....

Se Sudkem za zády

V současné době bychom mezi fotografy, především těmi českými, asi jen těžko našli někoho, kdy by neznal jméno Josefa Sudka a nebyl, snad alespoň v dílčí etapě svého tvůrčího vývoje, ovlivněn jeho dílem a jeho názory na fotografickou tvorbu. Nyní, v době vydání této publikace, je o důvod více k připomenutí tohoto významného fotografa, protože právě v roce 2016 je tomu 120 let od jeho narození a 40 let od úmrtí (narozen v Kolíně 17.3.1896, zemřel 15.9.1976 v Praze). Nejen toto významné výročí, ale především obdiv k dílu Josefa Sudka a také vlastní, na Sudka tematicky volně navazující tvorba, vedly fotografa Dalibora Bednáře (*1960) k uspořádání a vydání této knížky, kterou chce připomenout Sudkovo jméno v méně známých souvislostech.
Dalibor Bednář si za dobu své dosavadní dlouholeté fotografické praxe vyzkoušel snad všechny myslitelné fotografické žánry od fotografií z cest, přes subjektivní dokument až po akty a krajinářskou fotografii. Z technického hlediska používal převážně klasické postupy černobílé fotografie s vlastnoručním zpracováním, v posledních letech s využitím středo-
a velkoformátových negativů. Vždy se zajímal o čistou, nedotčenou krajinu a přírodu a tento zájem spolu s fotografováním velkoformátovými přístroji ho nakonec přivedl na cesty, kterými před dávnými lety procházel také Josef Sudek.
Sudkovy fotografie jsou v povědomí většiny lidí spojovány s historickou Prahou, nebo kouzelnými zátišími z jeho dřevěného ateliéru. Není už tak všeobecně známo, že od konce čtyřicátých let po dobu přibližně dvaceti let pravidelně pobýval na severu Moravy a fotografoval v Hukvaldech, v pralese Mionší i na jiných místech Beskyd. Především v pralese Mionší mezi mohutnými jedlemi a buky nacházel motivy svých magických fotografií. „…já jsem totiž jednou začal vidět v těch kořenech nějaký představy věcí. …. Objevilo se to v pralese na Mionší, kde jsem to potom už dělal vědomě.“ (Josef Sudek o sobě, Anděl J., 2001). Vztah k hudbě pak přivedl Sudka do rodiště Leoše Janáčka Hukvald, kde fotografoval památné budovy, jejichž historie se vztahuje k životu hudebního skladatele, ale především staré majestátní stromy v místní oboře.
Téma pralesa Mionší zpracovávala řada fotografů, ještě před příchodem Sudka to byl Rudolf Janda (Prales v Beskydách, 1943), po něm pak následovali například Herbert Thiel, Jan Byrtus a také Petr Helbich, Sudkův průvodce a pomocník na fotografických výpravách. Každý z nich v rozmanitostech pralesa nacházel své motivy, fotografoval prales svým osobitým způsobem. A od té doby přicházejí na Mionší další fotografové okouzleni dílem Josefa Sudka poznat to tajemné, nepřístupné místo v Beskydách. S mnohaletým odstupem po Sudkovi zde začal přibližně před dvěma lety fotografovat také Dalibor Bednář. Příroda ovšem nečeká, prales si žije svým vlastním životem a teď už vypadá jinak než před šedesáti lety. Ostatně Dalibor Bednář si jako zkušený fotograf dobře uvědomuje, že zopakovat něčí fotografie, natož napodobit ty Sudkovy, je nemožné a ani o to neusiluje. Jeho snahou je vlastními snímky, vytvořenými na stejném místě velkoformátovou technikou, připomenout Sudkovy pobyty v Beskydách a z fotografií se těšit někdy s pocitem, že mistr Sudek se dívá přes rameno…

Martin Smékal, duben 2016

« zpět ...

fotografie/Dalibo Bednář/krajina/akty/lidé/města/příběhy....
Dalibor Bednář, Josefa Skupy 1641/17, 708 00 Ostrava-Poruba, Česká republika, tel. +420 602 531 763,