archív aktualit
Ihned po ukončení výstavy v ostravském Minikině putuje soubor „Město“ do Vratimovské galerie, tentokráte s vernisáží v úterý 13.ledna 2015 od 17,oo hod. Srdečně vás zvu.
Martin Smékal ke sloučení dvou souborů napsal:
Město ve fotografiích Dalibora Bednáře
Výstava fotografií Dalibora Bednáře je sestavena ze dvou souborů.
Rozsáhlejší soubor barevných snímků nazvaný Ocelové město doplňuje co
do počtu menší série černobílých fotografií Ploty.
Fotografická tvorba Dalibora Bednáře (*1960) je poměrně rozmanitá, autor
dosud pořizoval dokumentární fotografie z cest (Evropa na dlani, 2001,
Paříž, Paříž, 2005, Tři na Ukrajině, 2012), zabýval se subjektivními
dokumentárními fotografiemi lidí (Banát, 2010, Markéta, 2011), vytvářel
portréty (Ne)známí, 2012, Lidé na pouti, 2013), akty (Jemné křivky těla,
2002) i výtvarné fotografie krajin (Krajiny vnitřní a vnější, 2007).
Soubor fotografií nazvaný „Ocelové město“ velmi volně navazuje na jeho
dřívější krajinářský cyklus Krajiny vnitřní a vnější. Z hlediska
použité techniky se však tentokrát odklonil od dosud výhradně používané
černobílé fotografie k barevným snímkům. Neusiluje však o popisně
věrnou barevnost, ale tvůrčím způsobem využívá technických možností
vyvolávání pro dosažení vysoké zrnitosti, silného kontrastu a neobvykle
sytých barev. Společným jmenovatelem souboru „Ocelové město“ tak je
úsporná barevnost omezující se pouze na několik odstínů jedné barvy.
V souboru „Ploty“ se autor soustřeďuje na frekventovaná místa ve
městě, jako jsou různé ohrady, ploty a zdi, které cosi ohraničují,
oddělují a zároveň jsou poznamenané starými i nedávnými stopami a
zásahy lidí, kteří tudy prošli. Mnohé fotografie série „Ploty“ tady
mají vedle nesporné výtvarné kvality i určitou dokumentární hodnotu.
Pro většinu vystavených snímků obou uvedených souborů je typické
minimalistické pojetí obrazu a především specifický jemný lyrismus,
které provází celkové vyznění fotografií. Všechny prezentované
fotografie vznikaly v širším teritoriu Ostravska, snímky z továrního
prostředí a dílen v nevábném, ale fotogenickém prostředí starých
provozů Vítkovických železáren, snímky plotů v centru Ostravy. Dalibor
Bednář vnímá prostředí Ostravska jako nevyčerpatelný materiál pro
fotografování všední skutečnosti, umožňující nevšední, imaginativní
a lyrické interpretace. Pracuje s reálnými předměty, s poetikou
všedních věcí, avšak způsob jejích zobrazení vzbuzuje v divácích
představivost a vybízí je k dialogu. Návštěvníkům výstavy přeji mnoho
hlubokých zážitků nad prezentovanými snímky, přinejmenším tak
intenzivních, jaké prožíval autor při jejich fotografování.