Těla ve fotografiích Dalibora Bednáře
Jednotícím znakem fotografií Dalibora Bednáře je vyvážená skladba
obrazu, která podtrhuje harmonickou atmosféru většiny jeho snímků, ať už
se jedná o krajinářskou fotografii, jak ukázal na své výstavě „Evropa
na dlani“ v galerii „Život“, nebo o fotografie nahého těla, které je
možno v současné době vidět v Kamrlíku fotografie v Ostravě –
Hulvákách . Při zobrazení ženského těla klade Dalibor Bednář důraz
především na výtvarnou působivost obrazu, zdá se, že prostřednictvím
své tvorby hledá ideál krásy, proto je jeho pojetí ženy spíše jemné a
lyrické jen s mimimem vizuálních náznaků, podtextů nebo symbolů.
V každém snímku je patrná snaha autora o vytvoření harmonické
fotografie bez rušivých detailů, těla modelek jsou někdy propojena
s rekvizitami nebo organicky včleněna do přírodního prostředí a často
zachycena v detailu, tak aby byla zdůrazněna krása jednotlivých linií.
Naopak u jiných fotografií autor prokazuje, že žena nemusí být jen
pouhým výtvarným objektem, ale že lze spojit akt a portrét v jeden celek
ve snaze o zvýraznění psychologického projevu ženy. Některými snímky
naznačuje autor svůj tvůrčí vývoj od statické fotografie aktu
k spontánní hravosti a improvizaci, která je snad pro autora slibnou cestou
k překročení vžitých schémat při zobrazování nahého
lidského těla.
Martin Smékal, 30.9.2002