Prezentovaný soubor fotografií nazvaný „Ocelové město“ velmi volně
navazuje na krajinářský cyklus Krajiny vnitřní a vnější a zčásti
vznikal i souběžně. Z hlediska použité techniky se však autor tentokrát
odklání od dosud téměř výhradně používané černobílé fotografie
k barvě. Neusiluje však o popisně barevnou věrnost, ale tvůrčím
způsobem využívá techniky snímání na barevné inverzní filmy s prošlou
expirační dobou, které – vyvolány v negativní vývojce procesem C41
(cross processing) – přináší obraz vysoké zrnitosti, silného kontrastu
a neobvykle sytých barev. Společným jmenovatelem všech snímků tak je
úsporná barevnost omezující se pouze na několik odstínů jedné barvy
(např. odhozená banánová slupka na hromadě kovových špon, červený dům
a další).
Pro většinu snímků je typické minimalistické pojetí obrazu a především
jemný lyrismus, které provází celkové vyznění fotografií. Všechny
fotografie tohoto souboru vznikaly postupně po několik let v širším
teritoriu Ostravska, snímky z továrního prostředí a dílen v nevábném,
ale fotogenickém prostředí starých provozů Vítkovických železáren.
Dalibor Bednář vnímá prostředí Ostravska a jeho továren jako
nevyčerpatelný materiál pro fotografování všední skutečnosti,
umožňující nevšední, imaginativní a lyrické interpretace. Pracuje
s reálnými předměty, s poetikou všedních věcí, avšak způsob jejich
zobrazení vzbuzuje v divácích představivost a vybízí je k dialogu.
Pokud jste se právě vy stali šťastnými majiteli tohoto kalendáře, přeji
vám mnoho hlubokých zážitků nad publikovanými snímky, přinejmenším tak
intenzivních, jaké prožíval autor při jejich fotografování.
Soubor „Ocelové město“ se stal základem pro kalendář 2014.
Martin Smékal, listopad 2013 (upraveno)